KPS asas: memerhati
Pada 23/1/2014 (Khamis), Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru, Kampus Pendidikan Teknik, Bandar Enstek, Negeri Sembilan telah menganjurkan sebuah program komuniti untuk 28 orang murid tahun 6 di 5 buah sekolah terpilih iaitu SK LB Johnson, SK Jijan, SK Gadong Jaya, SK Kompleks KLIA & SJKT Ladang Kubang.
Bertemakan kemahiran proses sains (KPS) secara pembelajaran kontekstual, KPS pertama yang dijalankan ialah memerhati.
KPS memerhati: Proses mengumpul maklumat tentang objek / fenomena menggunakan sebahagian / kesemua deria.
Deria
|
Organ terlibat
|
Lihat
|
Mata
|
Hidu
|
Hidung
|
Rasa
|
Lidah
|
Sentuh
|
Kulit
|
Dengar
|
Telinga
|
Keistimewaan mengaplikasi pembelajaran
kontekstual dalam aktiviti KPS memerhati ialah kerana ia sangat hampir dengan diri murid. Apabila konsep sains
diterapkan secara kontekstual murid akan mudah ingat sesuatu tajuk kerana ia
dikaitkan dengan pengalaman hariannya.
Sebagai contoh untuk KPS memerhati, murid tidak disuapkan dengan kuliah daripada guru sebaliknya murid dibekalkan sepotong kek dan diminta mengenalpasti apakah bahan yang mungkin wujud dalam kek tersebut melalui deria rasa, hidu mahupun sentuh mereka. Murid dibiarkan meneroka kemahiran memerhati dan menyenaraikan bahan yang telah dikenalpasti dalam lembaran kerja yang disediakan.
Selepas itu, murid ditayangkan video cara
membuat kek supaya mereka dapat menyedari bagaimana bahan asas seperti telur,
tepung gandum, lobak merah, minyak sayuran, krim keju dan sebagainya dibakar
dan menjadi sebiji kek lobak merah.
Sebagai contoh untuk KPS memerhati, murid tidak disuapkan dengan kuliah daripada guru sebaliknya murid dibekalkan sepotong kek dan diminta mengenalpasti apakah bahan yang mungkin wujud dalam kek tersebut melalui deria rasa, hidu mahupun sentuh mereka. Murid dibiarkan meneroka kemahiran memerhati dan menyenaraikan bahan yang telah dikenalpasti dalam lembaran kerja yang disediakan.
Program seumpama ini dilaksanakan untuk menimbulkan rasa seronok sewaktu belajar sains dan memberi kesan mendalam kepada murid kerana maklumat disampaikan dalam konteks yang pelbagai. Kebanyakan murid belajar dengan berkesan melalui pengalaman penglibatan peribadi, aktiviti hands-on dan peluang untuk penemuan kendiri. Pembelajaran menjadi lebih bermakna apabila konsep disampaikan dalam konteks hubungan yang tidak asing kepada murid.
Jabatan Sains IPG KPT berhasrat menjadikan program ini sebagai aktiviti tahunan selepas dirintis bersama-sama murid tahun ini. Blog ini diterbitkan untuk rujukan para guru dan murid secara percuma. Diharap sumbangan seumpama ini mampu meningkatkan penguasaan kemahiran dan prestasi murid serta meringankan beban guru dalam usaha mencari idea :D
Ulasan