Membentuk dan menguji hipotesis
Hipotesis adalah penyataan sementara/tentatif
tentang sesuatu pemerhatian, fenomena, atau masalah saintifik yang boleh
dibuktikan melalui penyiasatan.
Hipotesis boleh juga didefinisikan sebagai membuat generalisasi atau tekaan awal yang boleh diuji berdasarkan
beberapa siri pemerhatian dan inferens.
Suatu penyataan hipotesis perlulah ditulis dalam bentuk yang boleh
diuji.
Dalam konteks eksperimen, hipotesis mewakili
penyelesaian yang mungkin kepada sesuatu masalah yang diasaskan melalui
pengetahuan dan pengalaman seseorang.
Penulisan hipotesis yang jelas amat
penting sebab ianya akan membantu pengkaji untuk merancang untuk mengumpul data
agar dapat dibuktikan hipotesis itu benar atau pun tidak.
Bila dan mengapa perlu
membina hipotesis?
1.Hipotesis dibina sebelum penyiasatan atau eksperimen.
2.Hipotesis membimbing pelajar dalam menentukan data yang akan dikumpul dalam
eksperimen.
3.Hipotesis yang boleh diuji membantu pelajar merancang eksperimen, iaitu dalam
merancang prosedur eksperimen, alat komunikasi yang akan digunakan dan cara
bagaimana menganalisis data.
4.Kemahiran berfikir secara kritis diterap semasa menentukan perkaitan antara
pembolehubah.
5.Hipotesis menjadi panduan semasa langkah membuat kesimpulan logikal di akhir
eksperimen
Contoh hipotesis: Magnet jenis ladam kuda dapat menarik klip kertas paling banyak berbanding magnet jenis lain.
1.Hipotesis dibina sebelum penyiasatan atau eksperimen.
2.Hipotesis membimbing pelajar dalam menentukan data yang akan dikumpul dalam
eksperimen.
3.Hipotesis yang boleh diuji membantu pelajar merancang eksperimen, iaitu dalam
merancang prosedur eksperimen, alat komunikasi yang akan digunakan dan cara
bagaimana menganalisis data.
4.Kemahiran berfikir secara kritis diterap semasa menentukan perkaitan antara
pembolehubah.
5.Hipotesis menjadi panduan semasa langkah membuat kesimpulan logikal di akhir
eksperimen
Contoh hipotesis: Magnet jenis ladam kuda dapat menarik klip kertas paling banyak berbanding magnet jenis lain.
Dalam program komuniti kali ini, Puan Nordiana Mohd Yusof mengajak pelajar melihat jenis magnet manakah yang dapat menarik klip kertas paling banyak.
Hipotesis tidak semestinya perlu ditulis yang benar sahaja. Hipotesis yang salah juga boleh ditulis kerana penyiasatan belum dilakukan. Mungkin kerana pelajar melihat saiz magnet ladam kuda paling besar maka mereka meneka inilah jenis yang dapat menarik klip kertas dengan banyak sekali. Hipotesis akan dibuktikan selepas penyiasatan dengan menerima atau menolaknya.
Bagaimana hendak membina
hipotesis yang baik?
1.
Anda perlu mengenal pasti semua pembolehubah yang
terlibat dalam sesuatu eksperimen
2.
Tentukan pembolehubah
dimanipulasi, pemboleh bergerak balas, dan pembolehubah pemalar
3.
Tuliskan pernyataan
spesifik yang menghubungkait antara pembolehubah manipulasi dan pembolehubah
bergerakbalas.
4.
Perlu nyatakan bagaimana
pembolehubah yang pertama mempengaruhi pembolehubah kedua
5.
Gunakan ayat yang
ringkas dan jelas. Pastikan penyataan tersebut boleh diuji.
Ulasan