Mengukur & menggunakan nombor

Mengukur & menggunakan nombor adalah pemerhatian yang dibuat secara kuantitatif dengan menggunakan unit rujukan atau alat berunit piawai. Bagi aktiviti ini saya menggunakan pelbagai alat spt neraca tiga palang, neraca digital, penimbang & pengukur badan, pita pengukur, neraca Newton, neraca spring, angkup Vernier, pembaris, silinder penyukat, termometer dll. Saya mahu setiap murid mendapat pengalaman menggunakan alat ini. Seterusnya murid mengisi jadual setelah mendapatkan data.

Parameter
Nilai ukuran
Unit
Alat ukuran
Tinggi saya



Jisim saya



Ukur lilit pinggang



Jisim tepung


 Neraca tiga palang
Tinggi doh awal



Isipadu air



Berat pemberat


 Neraca Newton
Jisim pemberat


 Neraca spring
Jumlah yis



Lebar fail



Panjang meja makmal



Diameter pensel



Suhu badan saya





Murid sedang menimbang berat menggunakan neraca Newton

Guru menunjukkan cara mengukur diameter pensel menggunakan angkup Vernier

Murid menggunakan silinder penyukat untuk mengukur isipadu air

Murid meminta bantuan guru mencari ukur lilit pinggangnya

Murid menimbang jisimnya

Guru menunjuk cara melihat skala neraca spring

Murid menggunakan pembaris mengukur meja

Murid menimbang menggunakan pemberat 125g dan mendapati bacaannya pada neraca Newton ialah lebih kurang 1N

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mendefinisi secara operasi

Membuat inferens

MENGEKSPERIMEN